VAKANTIE - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isolde en temilja Briel en Boele - WaarBenJij.nu VAKANTIE - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isolde en temilja Briel en Boele - WaarBenJij.nu

VAKANTIE

Door: Isolde en Temilja

Blijf op de hoogte en volg Isolde en temilja

05 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

Zondag.
Vandaag hadden we allebei afgesproken om te gaan skypen. Maar we waren natuurlijk allebei al weer vroeg wakker en daarna werden we om 10 uur uit onze kamer gepest door de schoonmakers. Dus zaten we met onze handen in het haar met wat we nu weer moesten gaan doen. Dus optie 1 Surabaya plaza. Optie 2 kaartje regelen voor de trein naar Bali. Dus we hebben eerst 2 gedaan en daarna door gegaan naar 1. we zijn dus naar Gubeng station gegaan en hebben daar een kaartje gekocht naar Bali. Met de trein doe je er 6 uur over om bij de ferry te komen. Dus het is wel een lange rit. En omdat we het vorige keer zo koud hebben gehad hebben we een klasje lager geboekt. Maar we weten natuurlijk niet waar we dan weer terecht komen. Dus wij dat allemaal geregeld en toen waren we om 11:00 in Surabaya plaza. We waren wel wat vroeg. Want het tijdsverschil is toch altijd een beetje langer dan je verwacht zelfs na 2.5 maanden. Dus dat betekende dat we zo’n 5 uur hadden om ons te vermaken voor we uiteindelijk gingen skypen. Dus na een beetje shoppen vielen de uren op een gegeven moment toch wel een beetje tegen. Maar we hadden nog genoeg te doen op het internet dus we zijn het wel doorgekomen. Eerst bij de J&Co en daarna bij de MC. We hebben heerlijk genoten van chocolade melk en koffie. En om 4 uur gingen we skypen de laatste keer voor dat we weg gingen. Daarna moesten we op tijd terug zijn want Dion zou naar ons toe komen voor de DVD. En we hadden ook met Mifta (van Jember) afgesproken om nu eindelijk is een keer onze bikini’s op te halen want die wilde we nu ook wel is terug. Dus we hadden een Nederlandse planning met om 7 uur Dion en 8 uur mifta. Dion was natuurlijk te laat. Dus we hadden een steeds krapper wordende schema. Maar het is allemaal goed gekomen. Dion had de DVD afgemaakt en het zag er geweldig uit. Hij heet nog een paar aanpassingen en dan is het helemaal geweldig we kunnen hem morgen ophalen. Daarna met Mifta naar haar tante want daar lagen onze spullen. We zijn met de taxi gegaan hebben de spullen opgehaald en zijn weer weg gegaan. Heerlijk vlot. Daarna hebben we lekker op onze hotel kamer gezeten en een film gekeken.

Maandag en Dinsdag
Vandaag een vol schema. 1 DVD ophalen 2. memorie en oefeningen in het engels uitprinten 3. memorie maken (uitknippen en plakken) 3 afscheid nemen Bhakti Luhur en 4 afscheid nemen ziekenhuis 5 inpakken en wegwezen.
Dus daar zijn we de hele dag mee bezig geweest. Eerst de DVD opgehaald bij Dion die heeft hem aangepast en is nu helemaal goed. Daarna zijn we naar de universiteit gegaan om uit te printen. Maar we hadden geen idee hoe het werkte en niemand scheen te begrijpen wat nu de bedoeling was dus zijn we naar het zieken gelopen om daar te printen. Dat duurde heel lang want ze konden een persoon niet vinden dus na een half uur waren we dat ook wel een beetje beu dus zijn we maar naar Bhakti Luhur gegaan om daar te printen. Dus hebben we daar geprint en ondertussen de DVD laten zien. Het was heel grappig en ze wilde gelijk mee doen. Daarna zijn we de memorie gaan uitknippen (264 plaatjes + acherkant). Dus uiteindelijk hebben we er nog een paar uur bezig geweest. Toen hebben we afscheid genomen en een taxi naar het ziekenhuis genomen want die stonden al weer op ons te wachten. Dr Arya is al naar huis dat was wel jammer. Verder hebben we van iedereen afscheid genomen en hebben we een wikkel rok en een beeldje gekregen. Dat was wel leuk. Daarna naar het hotel om even een kwartier te relaxen want ondetussen waren we ook al mee gevraagd voor de Karaoke van die avond. Dus om 4 uur werd er gebeld dat we weer moesten komen. Het was heel gezellig. We gingen met Ambar. Die werkt bij ons achter de bali. En die wilde ons nog graag meenemen. Dus vandaar. Samen met een vriend en vriendin van haar. Dus we hebben heerlijk vals gezongen maar het was super. Toen snel terug. Want ook tot onze verrassing zat Mifta daar op ons te wachten. Zij vond dat haar neef het goed moest maken voor de toestand met onze bikini’s. dus wij even snel de laatste dingen gepakt en alles naar beneden geschouwd. Je vergeet toch na 2 maanden hoeveel dingen je wel niet bij je hebt. Er waren 2 grote koffers. Een trolly en een grote schoudertas. Een schoudertas van normale grote een tas van Batik 2 laptop tassen. De gehele gang stond vol en het kon maar net in de auto. En we hadden een goedkoper ticket geboekt en we hadden geen idee hoe het er allemaal in moest. Gelukkig dat zij er bij waren anders waren we toch iets minder relaxt geweest. De stoelen in de trein waren niet echt comfortabel maar het ging wel. Het jammeren was alleen dat een van de koffers bij onze voeten moest en de andere in het gang pad. Dus de toch al niet te grote voetenruimte werd daardoor nog gehalveerd. Maar wij zijn flexibel…. Dus daar begon onze treinreis naar bali. Het viel alles mee. Na een paar uur hadden we veel gelezen en wat geslapen. Toen gingen er veel mensen de trein uit en waren er wat lege banken dus hebben we er een gestolen. Dan lig je dus met je billen tegen de ene kant van de bank en met je hoofd klem aan de andere kant van het bankje en je voeten in de lucht. Ik had dat afgekeken van een indonees. Maar dat is toch niet zo makkelijk als het er uit ziet. Maar heb het er toch 2 uur in volgehouden. Na 6 uur treinen moest al die bagage nog is uit de trein. Iedereen wil natuurlijk helpen maar daar hebben we geen geld voor. Ook hebben we geen becak betaald we zijn gewoon gaan lopen. iedereen keek ons wel een beetje raar aan maar dat zijn we ondetussen ook wel gewent dus dat maakte ons ook niet meer uit. Het was niet zo heel ver naar de ferry dus we konden het wel aan. Maar Isolde had het wel wat makkelijker omdat haar koffer 4 wieltjes heeft en dus rolt. Temilja moest de hare optillen. Dat was wel wat zwaar. We hebben halverwege even moeten ruilen om de armen wat rust te geven. Dus wij op de ferry. Kijken we naar de overkant. Zien we land. Weten wij veel dat dat bali al is. Dus na 20 minuten op de ferry waren we dan eindelijk op Bali. Daar word je bestormd door mensen die je koffers willen slepen en na even rustig adem te hebben gehaald is het ons gelukt om een auto met chauffeur te regelen. PFFF gelukkig. Even 2 uur rust. We hadden in de trein een hotel uitgezocht dus daar hadden we ook geen omkijken meer naar. 2 uur later waren we aangekomen. Het eerste hotel was wat duur de we zijn uiteindelijk bij putri Bali terecht gekomen 100 m van het strand. Waar alleen maar bootjes liggen. Dus niet echt lekker om even te zonnen. We hebben een bungalow die er niet bijzonder uit ziet. Koude douche en schone bedden is toch genoeg oh ja en een ven. Anders is het wel iets te warm. We hadden ook een leuk zwembad dus we waren eigenlijk wel tevreden. Lovina is een klein dorpje geen idee waar het centrum zou moeten zitten. We hebben wat rondgelopen en een film gekeken want we waren toch wel een beetje moe. ’s Avonds in het restaurant gegeten en toen gaan slapen. We hebben voor de 2de keer to fast to furious zitten kijken maar na 5 minuten was Isolde de film al geheel kwijt en bij Temilja duurde het niet veel langer.

Woensdag.
Dus we hebben een lang nachtje gemaakt hier in Lovina. Vandaag had een doel.. Xandra zien te vinden. Zij is een student van onze school en doet net als zij de minor internationalisering. Maar we hebben niet lekker contact gehad van te voren omdat het internet hier iets moeilijker te verkrijgen is. Dus we hadden geen idee waar ze zat. Maar we wisten wel war ze stage liep. Dus na het ontbijt zijn we dan gaan lopen. het zou niet ver moeten zijn. We hebben uiteindlijk een uur gelopen en we hebben het nooit gevonden. Uiteindelijk kwamen we op het hele slimme idee om maar ff te bellen. Je geloofd het niet maar ze spreken daar gewoon nederlands hihi. Dus dat was een makkelijk gesprek. Xandra was al gestopt met haar stage en verbleef nu in mas bungalow. Dus wij daar heen. Het was niet echt ver meer maar het zonnetje stond hoog aan de hemel en we hadden geen droge draad mee aan ons lijf dus we vonden en nog een eind. Dan is het volgende probleem hoe gaan we Xandra dan vinden. Maar dat was snel opgelost. Wij wilde net naar binnen lopen toen Xandra daar al stond. Super grappig. Haar zus en die vriend waren er ook dus ze was niet meer alleen. We hebben ff zitten kletsen maar zij gingen naar de hot springs dus hebben we voor die avond afgesproken. Ook had zij met dolfijnen gezwommen en daar wilde wij dus ff alles over weten. Dat had ze gedaan in een hotel 200m verder op dus dat kunnen wij ook wel. Dus we hebben afscheid genomen zijn naar het hotel terug gelopen en hebben daar nog wat gegeten. Toen de bikini aangedaan en terug naar dat hotel. We hadden alleen geen zin meer om te lopen en we hadden ’s avonds bij hun afgesproken dus hebben we en scooter geleend. Hihi wij op een scooter. Hebben we allebei nog nooit gedaan dus het was een hele uitdaging. Isolde mocht het als eerste proberen. Het ging vrij goed dus we zijn maar gelijk op weg gegaan. Waar we moesten zijn is een safari hotel of zo. Je moet het zien als een dierentuin met bungalows er in. Heel appart. Ze hebben er dus ook een zwembad met 4 dolfijnen. 2 mannetjes voor de toeristen en 2 vrouwtjes voor het therapeutisch zwemmen vooral met gehandicapten. Dus wij ons gedouched ingesmeerd met dentol gadver!! En toen naar de dolfijnen. We waren maar met zijn tweeen dus we hadden alle tijd. Eerst ging Isolde het water in. Het was echt super leuk en zij zijn echt super sterk. Maar omdat het twee mannetjes zijn en ze aanvoelen dat er een vrouw in het water ligt werden ze een beetje opgewonden. En die piemel is groot!! Niet normaal. En er zat zo’n mooie curve in die dan als ze over je heen zwemmen in je knieholte blijft hangen. Het is een beetje een vies verhaal maar dat was het dan ook. Dus onze knieholtes zijn wel een beetje blauwe maar het was een ervaring om nooit meer te vergeten. Na 20 minuten hield het allemaal op en gingen we ons weer omkleden. Daarna kregen we een rondleiding door het dierenpark. Het was niet veel bijzonders maar wel raar dat er overal mensen vakantie aan het houden zijn. We hebben wel hele grote vleermuizen gezien. Echt wel een beetje eng. Daarna zijn we met de scooter verder de weg opgereden naar wat wij dachten het centrum. Er was niet veel te beleven. We hebben wel ff kunnen pinnen. Daarna terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we wat gezwommen. Om 6:15 hebben we de scooter gepakt en zijn naar hun bungalow gegaan. Toen we wat gingen eten bleek dat we elkaar niet helemaal goed begrepen hadden en gingen we eten 10 m van ons hotel vandaan hihi. We hebben heel de avond zitten lachen. We hebben tot 9 uur aan tafel gezeten en het was geweldig gezellig. Morgen gaan we toevallig allebij de lovina tour doen. en daarna gaan we weer gezellig eten. We hebben er nu al zin in.

Donderdag.
Vandaag de Lovina tour. Dat houd in een waterval, 2 tempels wat uitzichten een markt en de hot springs.
Ja wat moeten we er over vertellen. De waterval was heel mooi. Maar we dachten dat we naar de twin waterval gingen maar dat bleek niet zo te zijn. We gingen naar de grootste die was ook heel mooi. We ergeren ons kapot aan alle touristische gezemel van wil je dit kopen wil je dat kopen. Maar het was wel heel mooi. Daarna zijn we naar de tempel geweest. Die lag aan het water. Het was niet heel bijzonder. Het mooiste gedeelte mochten we niet zien. Dus we hebben maar heerlijk van de zon genoten. Daarna zijn we naar de markt geweest. Daar hebben we geprobeerd de Balinese af te zetten. Dat is nog vrij moeilijk en we zijn er dan ook niet helemaal in geslaagd. Maar we hadden we een kilo aarbeien en nootjes. En wat kaarten. Dus het was wel geslaagd. Toen door naar het uitzicht over de twin meren. Dat was echt helemaal niets. Het begon ondertussen ook minder weer te worden omdat we steeds hoger op de berg kwamen en het steeds bewolkter werd. En het uizicht was niet zo adembenemend dus zijn we snel weer terug gegaan. Van het ene rijstveld naar het andere en toen voor we het wisten gingen we al naar de hot springs. De koffie waren we voorbij gereden omdat het te bewolkt was om ook maar iets te zien. De hot springs waren heerlijk. Het water was lekker warm en dan konden onze spiertjes wel gebruiken. Want die waren aardig verkramt na ons avontuur met de ferry. Het zijn 3 baden. Één bovenaan. Met het warmste water. Een soort zwembad er onder waar het water van de bak er boven in valt. Maar dit water is kouder. Dus het water wat uit het bad er bovenkomt is dan warmer en doet voelt heerlijk. En dan nog een ander bad waarbij het water van veel hoger kwam dus ook meer kracht had. Dat was iets te veel voor onze spiertjes. We hebben er ongeveer een uur rondgebanjerd. Maar het leek meer op een zwembad dan de holy springs waar ze het voor hielden. Daarna gingen we dan nog naar de tempel. Daar kwamen we Xandra tegen dat was wel weer gezellig. We hebben met z’n 5en het rondje gemaakt en zijn toen terug gegaan. Na de borobodur is geen tempel meer leuk. Toen hebben we ff gerelaxt in het hotel. Wat gezwommen en daarna nog ff de mail gedaan. Hebben nog niet echt de tijd gehad om ze te beantwoorden. Sorry daar voor maar we moeten er voor betalen en dat doen we allebei gewoon niet graag. Dus wel lezen ze wel hoor. Daarna zijn we met z’n allen weer uit eten geweest. Hoe we het ook doen het blijft altijd gezellig. We hebben 2 uur aan tafel gezeten en zijn toen naar het hotel terug gegaan. Geheel volgestopt en voldaan.

Vrijdag.
Vandaag was eigenlijk de bedoeling om alleen te gaan snorkelen. Maar gisteren vertelde Xandra dat ze naar de dolfijnen gingen kijken met zonsopgang. Dat vonden wij natuurlijk ook wel leuk. Dus in plaats van lekker uitslapen waren we om 5 uur al op. Om 6 uur stonden we aan de zee en zijn we in een bootje geklommen. We waren gelukkig niet de enige. We gingen met nog 20 (als het er niet meer waren) andere bootjes op pad voor een paar dolfijnen. En het is niet eens hoogseizoen. Dan blijken er wel 50 bootjes op het water te zijn. We gingen dus als een zwerm achter de dolfijnen aan. Het was best wel zielig. 20 bootjes op 3 dolfijnen. Maar toen we terug gingen waaide de bootjes wat uit elkaar en toen werd het eigenlijk steeds leuker. Toen hebben we de dolfijnen van dichterbij kunnen zien. Dat was echt geweldig. Ook werden het er steeds meer dus had je hele groepen van soms wel meer dan 10. foto’s maken was erg moeilijk omdat je niet weet waar er weer een op gaat duiken en filmen was ook wel lastig omdat de dolfijnen soms verdwenen terwijl jij net aan het filmen bent. Maar we hebben wel wat leuke filmpjes kunnen maken. Na 2 uur gingen we weer naar het strand. Daar hebben we afscheid genomen van Xandra, … en Paul. Want wij gingen die dag naar Ubud en zijn zouden nog een paar dagen in Lovina blijven. Wel hebben we afgesproken om elkaar in Ubud nog even tegen te komen. Aangezien zij daar ook nog wel heen wilde. Daarna zijn we gaan ontbijten en zijn we terug naar de bootjes gegaan om daar te gaan snorkelen. We moesten ongeveer een kwartiertje met de bood en dan konden we daar snorkelen. Het was niet echt heel bijzonder. Het koraal had niet veel kleur en er woede een zandstorm onderwater waardoor het net leek of je overal geprikt werd. We zouden een uur kunnen snorkelen maar na een half uur waren we het met z’n tweeën al we zat en zijn we terug gegaan. Dus we waren al om 10 uur terug i.p.v. 11 uur dus hadden we nog een uurtje om lekker in het zwembad te liggen en al het zoute water af te spoelen. Daarna als een gek de koffers inpakken en naar de auto die we geregeld hadden. Want we gingen weer door. Het is ongeveer 2 uur reiden naar Ubud. We deden een heel stuk van de Lovina tour over maar dat was niet erg. Voor we het wisten waren we al in Ubud. Want wij zijn natuurlijk gewend om lang te reizen dus dit was easy. Daar aangekomen hebben we de Trotter (boekje vol excursies eten en slaapplaatsen)geraadpleegd. We hebben een super hotelletje gevonden. Het is niet duur en het is er heel gezellig. Een beetje moeilijk uit te leggen. Maar de deuren waren van hout met allemaal figuurtjes uitgesnelden. De deur ging dicht met een hangslot. We hadden zo onze eigen plekje met terras. Een heel klein heel koud zwembad. Maar het zag er geweldig gezellig en vooral boeddhistisch uit. We hadden zo ons eigen paradijsje gevonden. We zijn daarna wat Ubud gaan verkennen en hebben heerlijk gegeten. We waren dood moe van onze hele dag en zijn lekker naar bed gegaan.

Zaterdag
Vandaag onze eerste dag in Ubud. We moesten een hoop regelen vandaag. We wilde gaan fietsen, raften en olifant rijden. Fietsen met z’n tweeën en de rest met zijn 5en. Dat is nog best wel even wat geregel en gebel. Maar we wilde natuurlijk als welbekende Nederlanders de goedkoopste prijs krijgen dus dat was nog wel een uitdaging. Uiteindelijk is dat best goed gelukt. We zijn ook even bij het hotelletje van pa en ma gaan kijken. Dat was vanaf ons nog best een stukje lopen maar het was wel heel erg mooi. Zo hebben we heel de dag wat rondgelopen en wat van Ubud gezien dat we om 14 uur terug in het hotel waren en we toe waren aan een boek in de zon aan het zwembad. Nou dat hebben we toen ook maar een paar uur volgehouden. Heerlijk relaxen. Toen we eigenlijk. We zijn daarna gaan eten in een goedkoop restaurantje wat we onderweg gezien hadden en daarna wilde we eigenlijk wel een filmpje kijken of zo. Maar dat werd wreed verstoord door de stroom uitval :( dat was wel een beetje jammer. Maar we hadden zaklampen bij ons dus hebben we ons maar weer genesteld in een boek. Want buiten is er ook niet veel te doen in de avond. Want we hebben al een dans show gezien en dat is wel een beetje genoeg. Dus we hebben een hoop gedaan maar niet veel om te vertellen. Oh wel dat het lopen in Ubud niet zo heel goed ging. We dachten dat we wel wat richtingsgevoel hadden maar in combinatie met het kaartje was dat toch geheel verdwenen raar maar waar.

Zondag
Vandaag fietsen. Ja dat kunnen we in Nederland ook maar we hebben het al zo lang niet meer gedaan dat we het zelfs een beetje gaan missen. Om half negen werden we opgehaald en moesten we een uur in de auto zitten om naar de top van de berg te gaan. Daar hebben we ontbeten en daarna moesten we met de auto verder naar beneden omdat het daar te stijl zo zijn om te fietsen. Toen zijn we naar een koffie plantage geweest waar ze ook cacao enz verplanten. Dat was wel interessant en we hebben er ons flink vermaakt. We hebben de beesten gezien die de koffie opeten en dan word die poep gezocht en de bonen worden daar uitgehaald en geroosterd en vermalen. En dan krijg je HELE vieze koffie. Dat vond Isolde in ieder geval. Want je kon het uitproberen. Met suiker word het ECHT niet beter. dus we hebben het maar laten staan. De chocolade melk van Temilja was gelukkig wel erg lekker. Toen mochten we vruchten proeven. De slangen vrucht en mango en iets wat op een tomaat lijkt maar het niet is. Dus zo hebben we van alles op en het was echt heel erg lekker. Maar nu waren we al 3 uur bezig ongeveer en we hadden nog geen fiets gezien hihi. Dus daarna was het nog wel één minuut met de auto en daar kregen we onze mountainbike om mee te fietsen. Nou het eerste half uur hebben we niet hoeven fietsen want het is alleen maar berg afwaarts. Maar dat geeft op zich niet. We hebben veel dorpen kunnen zien en rijstvelden. We hebben ook een communi gezien. Daar maakte ze van bamboe daken en muren door de bamboe in repen te hakken die repen dan weer te splijten en dat te weven. Heel erg mooi. Daar achter zijn dan de huisjes. En dat was echt heel vies. Niet te geloven. Dat mensen er kunnen leven. Maar ja. Het is opgebouwd als een lichaam. Het hoofd is de tempel die altijd naar het oosten wijst (zou ook het westen kunnen zijn weet het ff niet meer) de woningen zijn het lichaam. De woning van de ouderen staat ergens anders dan die van hun kinderen. De mensen hier weten niet hoe oud ze zijn. Ze hebben al zo veel rituelen en feesten dan ze dat er niet bij doen en dus geen idee hebben hoe of wat. De benen is de begraafplaats geloof ik. In een geheel dorp zijn 3 tempels. Een voor de geboorte een voor het leven en een voor de dood. En ook in die volgorde. Zo kom je toch nog wat te weten op zo’n fietstocht. Halverwege kwamen we ook nog een boom tegen waarbij de wortels uit de takken komen. En als die dan de grond raken verstrengelen die zich en dan word het weer ene hele dikke stam. Heel merkwaardig en heel mooi. Zo krijg je dus een boom met de omtrek van 20 mensen die hem kunnen omarmen. Daarna konden we kiezen of we met de auto omhoog gingen naar het restaurant of met de fiets. Natuurlijk wilde we met de fiets. Iedereen eigenlijk. Dus we begonnen met zijn allen aan de tocht. Na de eeste 10 minuten zou er nog beslist kunnen worden of mensen verder wilde fietsen of niet want na de tien minuten werd het alleen maar heftiger. Maar na tien minuten waren we wel moe maar niet uitgeput en temilja ging als een speer dus wij hebben doorgezet. Meer dan de helft is in de auto gestapt om naar boven gereden te worden. Het werd inderdaad steeds steiler. Maar we hebben het allebei volgehouden. Temilja in de kopgroep en Isolde een meter of 100/200 met nog wat andere er achter aan. Het hebben zo totaal 30 minuten omhoog gefietst en toen waren we toch wel een beetje moe. Daar hebben we heerlijk gegeten. Gerookte eend of kip met rijst of nudels en nog wat tofu. En natuurlijk saté. Het was heerlijk en daarna zijn we terug gegaan. daarna niet veel meer uit kunnen voeren waren helemaal kapot.

• 05 Juni 2009 - 15:24

Mariska:

Leuke dingen gedaan zeg!! Nu begrijp ik wel waarom we een tijdje niks hoorden.

Zwemmen met dolfijnen, woo echt gaaf! Volgens mij hebben jullie het prima naar jullie zin daar op Bali!

Fijne tijd nog verder! Liefs, Maris

• 06 Juni 2009 - 09:26

Anja Boele:

Hey meiden

Wat een verassing nog meer verhalen! En weer erg leuk om te lezen... Ik sta versteld hoe goed en leuk jullie je weten te vermaken! Volgende week komt Temilja weer thuis en ik ( en vele anderen) zien er naar uit. Geniet nog lekker van jullie laatste daagjes samen op Bali... Isolde nog een hele fijne tijd met René. Temilja tot op schiphol. Dikke kus meiden, groetjes Anja

• 06 Juni 2009 - 10:49

Opa En Oma:

een heel leuk verslag
    wij gaan dadelijk naar rene goededag zeggen
    jullie samen gezellige
    vacantie
    wij gaan een weekje naar duitsland met tante roos en oom peterliefs opa en oma