aller laatste weekje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isolde en temilja Briel en Boele - WaarBenJij.nu aller laatste weekje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isolde en temilja Briel en Boele - WaarBenJij.nu

aller laatste weekje

Door: Isolde en Temilja

Blijf op de hoogte en volg Isolde en temilja

24 Mei 2009 | Nederland, Amsterdam

Maandag
Vandaag begint onze laatste week. Heerlijk we zijn het allebei wel een beetje zat. Deze week moet de film af en gaan we bhakti Luhur en het ziekenhuis vrijdag afsluiten. Volgende week gaan we dan lekker naar Bali. Deze week hebben we besloten om een keer meer naar Bhakti Luhur te gaan omdat we daar nog veel moeten doen. we hebben de gym weer gegeven en hebben nog even na zitten kletsen. Daarna zijn we naar huis gegaan om hard te werken aan het verslag. Verder hebben we een beetje kunnen relaxen. Woensdag worden onze bewegingen opgenomen om op dvd gezet te worden dat vinden we toch wel een beetje spannend maar ja. We doen het er wel mee. Cecilia wil het heel graag. Wij hadden het ook wel op dvd willen zetten maar zij vind dat het door iemand anders gedaan moet worden. Maar hoeveel dat kost is nog niet echt duidelijk. Die avond kregen we een sms dat het 700.000 rph zou kosten. Dat vonden we wel een beetje overdreven aangezien we het zelf ook op dvd konden zetten. Dus hebben we terug geschreven dat het we het liever niet deden dan. ’s Avonds werden we opgehaald door dirga (de neef van Dr. Arya).Die zouden ons meenemen uit eten. Dus dat was weer een gratis avondje voor Isolde en Temilja. Helemaal niet erg dus. We gingen naar een rijke buurt waar we eers yoan ophalen. Die had een super huis. In Victoriaanse stijl. We wilde er allebei heel graag wonen. Daarna gingen we naar een straat met verschillende eet tentjes. Dat was wel grappig. We gingen bij een chinees restaurant eten maar we gingen eerst nog een echt Indonesische koek halen of zo. Dat was een hele grote pannenkoek met een dikke bodem van meel of zo. Ja het is een beetje moeilijk uit te leggen omdat er helemaal niets in Nederland op lijkt. En daar doen ze dan of kaas of chocolade of pinda’s op. Maar je kan het ook combineren. Ja beetje vaag maar hier kan alles. Dus wij hadden een dikke pannenkoek met alle drie. Daar gaat dan eerst een heleboel boter op. Dat smelt er zo lekker in. Dan de kaas, chocolade en pinda’s dan snijden ze hem dubbel en leggen ze de beide helften op elkaar. dan krijg je een soort cake idee. En daar gaat dan weer een heleboel boter op zodat het lekker smeuïg word of zo. Ondertussen zat er denk ik al we meer dan 50 gram boter op. En we doen zo ons best om een beetje slank te blijven :S. En dat word dan in kleine stukken gesneden en gaat in een doos om zo mee te nemen. Maar dat was natuurlijk niet genoeg want Dirga kwam ook nog met stukken gebakken banaan. Dus voor we gingen eten hadden we al een stuk banaan op en een stuk van de pannenkoek/cake/geen idee. En dan nog eten. We hadden vis (temilja vond hem zowaar lekker :D) tahu (dat lussen we geen van beide) ingepakte kip (heerlijk) garnale met mayonaise (smaakt naar de laatste frietjes in je patat zak die helemaal onder de mayo zitten :S gadver) gefrituurde krab dat was ook weer lekker. Maar normaal delen wij hier altijd de porties omdat het anders veel te veel is en nu hadden we al van alles gegeten dus we konden op een gegeven moment niet meer maar we wilde ook niet alles laten staan. Dus met pijn in onze buik gingen we uiteindelijk weer naar huis. We waren om 11 uur thuis en helemaal kapot. Heerlijk geslapen dus.

Dinsdag
Vandaag moesten we weer stage lopen. We hebben vooral gefilmd omdat we de transvers nog moeten doen en omdat we nog de oefeningen moesten doen voor Bhakti Luhur. Maar eer we geïnstalleerd waren en het goed en wel liep hadden we alleen Isolde nog maar gedaan en moesten we daarna stoppen omdat de ruimte die wij gebruiken toen bezet was. Dus toen konden we niet meer filmen. Het was in de rehab ook heel erg druk dus we konden ook geen transfers doen. Lekker is dat dus. Maar we hadden nog veel meer te doen dus we zijn om half twaalf naar huis gegaan om daar nog verder te werken. maar we zouden ’s avonds ook nog tijd hebben omdat we naar Dr. Hunning moesten en daar doen we ook niets dan computeren dus we hebben de middag gebruikt om ook ff te relaxen. ’s Avonds hebben we de transfers verder vertaald in het engels dat is in ieder geval klaar. Verder hebben we nog wat opgezocht en zijn we lekker bezig geweest. Om acht uur liep Dr. Hunning gewoon langs ons heen om naar patiënten te gaan. En ze hoorde ons niet eens. Dus ze was niet echt bezig met ons. Dus vonden wij dat we ook wel weg konden. We hebben nog ff alles afgemaakt en zijn toen lekker terug gegaan. ’s Avonds hebben we nog wat zitten skypen en zijn we lekker naar bed gegaan.

Woensdag
Vandaag de dag dat we opgenomen zouden worden. Gadver. We zijn daar allebei niet zo goed in en waren daarom ook lekker zenuwachtig. Dr. Cecila kwam ons ophalen dus het was ook weer een hoop gebabbel in de auto. Dion zou ons opnemen. Hij maakt wel meer van die dvd’s en films. Hij doet zo’n opleiding of zo. Dus stond hij daar met zo’n mega camera ons te filmen. En wij maar serieus de oefeningen blijven doen. Dat is best moeilijk. Maar het is uiteindelijk wel goed gegaan. Daarna hebben de oma’s wat gedronken en toen zijn we nog met een paar oma’s mee naar boven gegaan. Zij wilde nog graag foto’s van hun zelf nemen en van ons. Dus dat was een dolle boel. Vooral de zusters waren door het dolle heen. Zij vinden ons ook steeds leuker worden. Daarom is het echt jammer dat we zo weg moeten gaan. Dus wij foto’s enz gemaakt en een hoop gelachen. Daarna moesten we terug komen want de auto zou er zijn om ons terug te nemen. Daar kwamen we ook nog twee jongens tegen waaraan we voorgesteld werden. Isolde wilde er een een hand geven maar die bleek geen armen te hebben. Toch wel lullig. Want hoe red je je er uit als je je hand al uitgestoken hebt en er dan pas achter komen dat de gene die je een hand wil geven geen armen heeft. Lief lachen dacht ik hihi. Daarna zijn we terug gegaan naar het ziekenhuis om de laatste oefeningen te filmen. Daarna waren we het zo zat. Dat we de transfers wel donderdag zouden doen. omdat we dan toch moesten komen. Dus wij lekker naar huis. Toen hebben we een film gekeken en daarna zijn we naar Dion gegaan om onze film te laten zien zodat hij dat op z’n dvd kan zetten. Daar hebben we nog ff thee gedronken en toen zijn we weer terug gegaan. We hadden er eerst een heel hard hoofd in of dat het wel wat zou worden met de DvD maar we hebben wat andere filmpjes gezien en dat was heel goed. Dus nu zijn we heel benieuwd hoe de onze er uit komt te zien. Daarna niet veel bijzonders meer gedaan. We hebben nog wat op de computer gezeten. Ff contact met thuis gehad. Cecilia zij dat zij vrij was morgen. Maar of dat wij het ook zijn is nog een raadsel. We krijgen geen sms meer terug.

Donderdag
Vandaag om 6 uur opgestaan omdat we zo gek waren om te bedenken dat we hard gingen lopen. Het is veel te warm om te lopen zelfs zo vroeg en we hebben een conditie van een slak dus we waren snel klaar. Na een kwartier hadden we het allebei wel gezien. Daarna zijn we gaan douche en naar het ziekenhuis gegaan. Het ziekehuis was LEEG. Geen mensen vandaag. Dus de fyisio’s waren ook vrij. We konden dus niet filmen. Lekker is dat. We hebben het nog wel geprobeerd maar we konden niets voor elkaar krijgen. Dus wij weer terug. Dus dan ben je al 2 uur wakker en wat dan. We hebben nog wat op de computer gezeten en daarna hebben we gewacht tot christy ons op kwam halen want we gaan met haar naar de film. We gingen naar tujuhang plaza. Dat is de grootste mall die er is in Surabaya. Ze bleek nog 2 vrienden van haar werk uitgenodigd te hebben die bijna geen engels spraken dus een gesprek was wel een beetje lastig. Maar we hebben lekker gegeten en zijn toen nog wat gaan shoppen. Wij hoeven niets want we zijn bang dat de koffer nu al moeilijk dicht gaat. We hebben ons vermaakt tot half 4 en toen zijn we naar de film gegaan. Engels and demons van James Brown. Isolde had het boek gelezen. Het was een goeie film wat saai aan het begin maar het werd steeds spannender. Dus we hebben genoten. Christy was zo moe geweest dat ze halverwege pas weer wakker werd. Daarna zijn we nog even een paar winkels langs geweest en heeft Isolde nog een boek gekocht. We zijn al weken op zoek naar Twilight maar die is nergens te krijgen dus heeft ze new moon gekocht. Dat is het vervolg aangezien we Twilight de film hebben gezien. Daarna zijn we terug gegaan. Onderweg belde Yvonne of we kwamen eten. Natuurlijk doen we dat maar we moesten ook nog naar de supermarkt omdat we gaan koekhappen morgen en daar moesten we nog wel koek voor hebben en touw. Anders word dat toch wel lastig. Dus dat hebben we nog even tussen door gedaan en toen zijn we met de hele familie gaan eten. Het eten was niet zo heel lekker maar dat maakte niet zo veel uit omdat we heel veel geluncht hadden. Daarna hebben we van iedereen afscheid genomen omdat het eigenlijk de laatste keer zou zijn dat we ze zouden zien. Beetje raar is het wel. Daarna zijn we thuis gebracht en zijn we lekker gaan slapen. Het was weer een dolle dag.

Vrijdag.
Vandaag de officiële laatste dag op Bhakti Luhur. De gym ging helemaal goed en daarna zijn we foto’s gaan maken van de gehele groep. De zusters hadden ook nog een foto toestel en toen alle oma’s weg waren hebben we nog wat foto’s van gemaakt. Ze waren helemaal dol. Er werden steeds gekkere foto’s gemaakt. Ze vonden het geweldig. Daarna gingen we de memorie uitprinten en ondertussen werden we nog ingehaald door de zusters want die hadden cadeautjes voor ons. We hebben een armband gekregen en een teddy beer. Heel schattig. De memorie was nog wel wat werk maar we hadden tijd zat. We hadden 22 plaatjes x 2 en dan nog 44 achterkanten om uit te printen en om op elkaar te plakken. Maar met hulp van 2 zusters hadden we het toch nog snel gedaan. En toen naar de wisma’s (huiskamers). Alleen bij de eerste hebben we memorie gedaan. Dat ging zo slecht dat we er van af hebben gezien voor de rest. Want het was niet te doen. we hadden hem uiteindelijk al gehalveerd maar toen konden ze het nog niet. Dus hebben we het maar gelaten. Daarna hebben we gekegeld. Dat was echt heel grappig. Sommige oma’s gooide de bal overal in de kamer behalve de goeie. Ook de zusters waren enthousiast. En hebben volop meegedaan. Het leukste was het koekhappen. Wat we ons niet helemaal gerealiseerd hadden was dat de meeste oma’s vooral geen boven gebit meer hebben. Oeps!!! Dat heb je toch wel een beetje nodig. Dus het werd meer koek sabbelen dan happen maar we hebben wel gelachen. Ook de zusters hebben koek gehapt. Die mochten we natuurlijk een beetje meer pesten dan de oma’s dus het duurde lekker lang. Toen op naar de volgende wisma. Na 2 waren we het eigenlijk al zat. Het was heel warm en op een gegeven moment is voor ons de lol er wel af. Na 4 wisma’s waren we blij dat het over was, we werden nog uitgenodigd om te blijven eten. Het was natuurlijk veel te veel. Dus we hebben de vis mee naar huis gekregen. Toen was het over voor Bhakti Luhur. Wel een beetje raar. We gaan wel maandag nog even langs de DvD af te geven. Daarna moesten we als een speer naar het ziekenhuis omdat we daar de transfers zouden geven. We waren zo vies van het zweet dat we toch echt eerst gingen douche. Daarna gingen we dan met tegenzin naar het ziekenhuis. Cecilia zat op ons te wachten en praatte weer honderd uit wat we allemaal wel niet moesten doen of zo. En dat we de directeur nog dag moesten zeggen. En toen moesten we de transfer cursus geven terwijl er geen fysio’s waren om het echt even bij te doen. Toen we toch begonnen waren ging ze opeen over op buikspier oefeningen en toen ging ze weg. Heel raar. Dus wij waren een beetje verbaast. Maar we hebben uiteindelijk geen transfers gegeven. We hebben het nog even over Cecila gehad het blijkt dat vooral Anis haar ook helemaal niet mag. Dus we hebben er nog even over kunnen lachen. Daarna zijn we weer naar het hotel gegaan om ff uit te rusten. ’s Avonds wilde we skypen maar het internet deed het niet. Lekker is dat. Dus hebben we lekker gerelaxt en gaan slapen.

Zaterdag:
Vandaag hebben we één doel: INPAKKEN!!!!!!!!. We weten nog niet wanneer we weg gaan maar het word of maandag avond of dinsdag ochtend. Dus we moeten onderhand wel ff de spullen pakken. We waren gelukkig weer allebei voor achten wakker dus we hadden tijd zat. Dat hadden we ook wel nodig. Want ondanks dat je aan het opruimen bent word het toch eerst meer troep en dan word het minder. Maar we hebben er meer dan een uur overgedaan om het weer een beetje op te ruimen. De koffers zitten nu vol en we hebben op de belangrijke dingen alles ingepakt. Alle rommel is de deur uit dus we zouden zo kunnen gaan. Wat we natuurlijk niet doen omdat we nog van alles hier in Surabaya kunnen doen. ’s middags is Isolde nog ff gaan skypen met René en daarna zijn we boodschappen gaan doen. We wilde met de becak (fiets) terug maar die waren er niet dus hebben we het maar gelopen. Daarna ging temilja nog ff skypen en zijn we daarna weer naar onze mall gegaan. We hebben daar wat geshopt de laatste dingetjes en daarna wat gaan eten bij de KFC. Onze laatste keer. Je weet natuurlijk maar nooit of er een KFC is op Bali. Daarna hebben we nog een rondje gedaan en zijn we bij de J&co gestrand voor een lekker bakkie bleur. (chocomel voor temilja natuurijk). We hebben er meer dan een uur zitten kletsen. Dat het nog kan na 2.5 maanden. Daarna hebben we nog even gekeken of er een leuke film was maar er waren alleen maar films die we al gezien hadden. Uiteindelijk hebben we het nog kunnen rekken tot half tien en toen zijn we maar terug gegaan. Thuis hebben we nog een film gekeken avantage point echt super goed en daarna gaan slapen. Morgen skypen en de DVD regelen. Dus het word weer leuk.

• 24 Mei 2009 - 09:00

De Thuisaftellers:

Ook hier wordt afgeteld.... Nog .. nachtjes slapen.
    Die DVD krijgen wij toch zeker ook nog wel te zien?
    Goede reis naar Bali.

• 24 Mei 2009 - 09:29

Xandra:

eez,
    Helemaal gaaf he als alles is afgerond. Laten jullie wat weten als jullie in Lovina zijn? Dan gaan we gezellig n keer wat drinken.
    Groetjes Xandra

• 24 Mei 2009 - 11:47

Mathanja:

Hoi!

Ik zat wat te surfen en grappig genoeg kwam ik jullie blog tegen... Ik heb van februari tm half mei vrijwilligerswerk gedaan bij Bhakti Luhur, maar dan in Malang. Nu op Bali (vrijwilligerswerk met straatkinderen). Mochten jullie in de buurt van Den Pasar/ Kuta/ Legian komen, lijkt het me leuk jullie een keer te ontmoeten ;)
    Mijn email is mathanjablok@hotmail.com.

Wie weet tot ziens en in ieder geval veel plezier (tis hier echt heel anders dan op Java, niet meer de enige 'orang putih' ;) ).

Groetjes, Mathanja

• 24 Mei 2009 - 12:31

Frits En Tineke Maas:

Beste Temilja en Isolde,

Opnieuw mooie verhalen. Prachtig gevarieerd, de combinatie van arm en rijk Indonesië bijvoorbeeld. Niet allemaal voor in jullie stageverslag, dat we t.z.t. graag nog eens willen inkijken. Wordt het alleen technisch, bijv. wat jullie qua fysiotherapie aantroffen, wat julie zelf deden en wat jullie suggesties zijn tot verbetering (mits financieel allemaal haalbaar)? Of zitten er ook - wat we maar even duur noemen - sociologische en culturele factoren in? Indonesië staat bijv. bekend als het land met de grootste islam-populatie in de wereld. Dat aspect zagen we niet zo vaak terug in jullie verhalen. Maar misschien komt dat om de islam ter plekke een 'lichte' variant is. Maar jullie ervaring met dit soort aspecten wordt/werd natuurlijk ook beïnvloed door het ziekenhuis en de staf waarin/waarmee jullie werkten.

Nu dadelijk naar Bali, waar het voor toeristen goed toeven is en waar - indien geïnteresseerd - je ook weer een vleugje boeddhistische cultuur kunt opsnuiven. Veel plezier daar maar weer! Geniet er van.

Vr. gr. Tien en Frits

• 26 Mei 2009 - 09:08

Mieke:

Zo meiden, missie volbracht!
    Nu nog lekker vakantie houden!

• 26 Mei 2009 - 12:20

Anja Boele:

Hoi Temilja en Isolde

Het was erg fijn jullie verhalen te lezen en leuk te lezen hoe jullie de stage hebben afgesloten. Heel leerzaam en veel wijzer geworden in jullie vakgebied binnen een andere cultuur,lijkt me. Nu meiden lekker nog effe genieten van Bali Jullie hebben het verdiend!

Heel veel plezier, liefs en kusjes, Anja.

• 30 Mei 2009 - 07:27

Emerence:

Veel plezier op Bali, geniet ervan! Valt er nog wat te shoppen, volgens mij niet, jullie hebben immers alles al en meer. Dus dan maar heerlijk relaxen voordat de grote reis terug gaat beginnen.
    Tot gauw!
    Liefs, Emerence.